گوگل بیش از 200 فاکتور را برای تعیین رتبه یک صفحه در نتایج جستجو بررسی می‌کند. این عدد خیلی بزرگ است و ممکن است شناخت و توجه به همه آن‌ها در یک محتوا کار دشواری باشد. ولی برخی از این فاکتورها برای ما شناخته شده‌تر و البته مهم‌تر هستند. آدرس‌دهی صفحات هم یکی از همین موارد مهم است.

یکی از موضوعات پر چالشی که به نظر می‌رسد هیچ کس جواب قانع کننده‌ای برای آن ندارد، مربوط به فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحات سایت است. اما اجازه دهید یک قدم به عقب برگردیم و ببینیم که چرا همچین موضوعی برای ما دغدغه شده است.

ابهام فارسی یا انگلیسی بودن آدرس صفحات از کجا نشأت می‌گیرد؟

حتماً تا به حال متوجه شده‌اید که بیشتر سئوکارها و تولید‌کنندگان محتوا، به دنبال بهترین و تاثیرگذارترین روش در بهینه‌سازی سایت هستند. یعنی ما همیشه به این موضوع فکر می‌کنیم که روش A سریع تر جواب می‌دهد یا B؟ اگر A، بهترین راه برای اجرای آن چیست؟

وقتی این وسواس در ذهن ما شکل می‌گیرد که همیشه یک روش بهتر وجود دارد، موضوعات کوچک و پیش و پا افتاده‌ای مانند آدرس صفحات، خود به خود تبدیل به یک معضل بزرگ می‌شوند. پس می‌توانیم این‌طور نتیجه بگیریم که دلیل شکل‌گیری این ابهام، ذهن وسواس‌گونه ماست. به عنوان مثال همه ما می‌دانیم که هیچ تعداد ایده آلی برای تعداد کلمات یک مقاله وجود ندارد، با این حال ما یک مقاله نوشتیم با عنوان تعداد کلمات مقاله چقدر باید باشد !!

این مقاله چه هدفی دارد؟

در این مقاله نمی‌خواهیم به سوال «آدرس صفحات فارسی باشد یا انگلیسی» جواب دهیم، تنها قصد داریم از میزان ابهام آن کم کنیم. یعنی چی؟ یعنی وقتی داریم یک صفحه جدید برای سایت خود ایجاد می‌کنیم، دیگر این سوال به ذهن‌مان نمی‌رسد که الان آدرس فارسی برای صفحه انتخاب کنم یا انگلیسی؟ چون در این مقاله با دلیل و منطق می‌فهمیم که کدام‌یک روش بهتری خواهد بود.

آدرس صفحه فارسی باشد یا انگلیسی؟ یک بررسی دو جانبه برای پایان دادن همیشگی به این سوال

قبل از نوشتن این مقاله، خیلی به این موضوع فکر کردیم که جواب این سوال را چطور بدهیم تا دیگر هیچ نقطه مبهمی برای شما باقی نماند. بعد به این نتیجه رسیدیم که بهتر است این موضوع را از دو دیدگاه زیر بررسی کنیم:

  1. گوگل در مورد زبانِ آدرس صفحات چه می‌گوید؟
  2. سایت‌های برتر در نتایج آدرس فارسی دارند یا انگلیسی؟

پس اجازه دهید بدون هیچ صحبت دیگری، در مورد روش اول صحبت کنیم.

گوگل، در مورد فارسی یا انگلیسی بودن و تاثیر آن بر سئو چه گفته است؟

جان مولر، متخصص و تحلیل‌گرِ وب‌مستر در گوگل، در یکی از ویدئوهای خود، به طور کامل در مورد زبان آدرس صفحات صحبت کرده. به گفته او استفاده از زبان غیرانگلیسی برای سایت‌هایی که محتوای آن‌ها به زبان‌ها دیگری نگارش شده، هیچ مانعی نداره و ربات‌های گوگل مشکلی برای کراول و ایندکس نخواهند داشت.

John Mueller در ادامه حرف‌هایش گفت:

«بهتر است به‌جای این‌که در مورد زبان URL صفحات بحث کنید، به این فکر باشید که چطور می‌توانید آدرس صفحات را به بهترین شکل برای کاربر بهینه کنید.

شاید بپرسید منظور گوگل از بهینه بودن آدرس صفحات چیست؟ بخش بعدی به طور مفصل درباره همین موضوع است.»

به جای نگرانی در مورد زبان URL، آدرس صفحات را برای گوگل و کاربر بهینه کنید

از آن‌جایی که بهبود تجربه کاربری یکی از مهم‌ترین اهداف گوگل در سئو بوده و هست، می‌توانیم نتیجه بگیریم هر چیزی که به مذاق جستجوگر خوش آید، مورد پسند گوگل هم هست. این نکته در مورد آدرس صفحات هم صدق می‌کند:

به عنوان مثال استفاده از ویرگول، کاما، اسپیس، اعداد، کدهای نامفهوم و هر کاراکتر ویژه‌ای که خوانایی آدرس را کم کند می‌تواند برای کاربر مشکل ساز باشد.

اگر خواستید کلمات را از همدیگر جدا کنیم، بهتر است از علامت dash (-) استفاده کنیم. بعضی افراد به جای دش، underscore (_) را ترجیح می‌دهند ولی بهتر است که از آن استفاده نکنیم.

همچنین اگر سایت شما چندزبانه است، پیشنهاد ما این است که آدرس صفحات با همان زبانی باشد که محتوای شما با آن نگارش شده است. به طور خلاصه، استفاده از آدرس فارسی مانعی ندارد و آسیبی به سئو سایت نمی‌زند.

نتایج برتر، آدرس فارسی دارند یا انگلیسی؟ بررسی یک نمونه موردی سئو محتوا

خیلی‌ها می‌گویند حرف گوگل سند است و بس! بسیار پیش آمده که گوگل حرفی بزند اما سئوکارها از آن تبعیت نکنند و در کمال تعجب نتیجه هم بگیرند. مثلاً تکنیک‌های سئو کلاه سیاه یا کلاه خاکستری.

پس برای برطرف کردن این شک، سری زدیم به سایت‌هایی که در سئو موفق بوده‌اند تا ببینیم بهترین صفحات آن‌ها از لحاظ سئو، آدرس فارسی دارند یا انگلیسی؟

برای این‌که آزمایش را تا حد امکان ساده، مختصر و مفید انجام دهیم، فیلتر خود را تنها بر روی سایت‌های حوزه سئو با 2 عبارت کلیدی «آموزش سئو» و «الگوریتم‌های گوگل» انجام دادیم.

با یک بررسی کلی فهمیدیم که سایت‌های برتری که در حوزه سئو فعالیت دارند، معمولاً از آدرس انگلیسی برای صفحات خود استفاده می‌کنند.

البته این نکته را به یاد داشته باشید که این موضوع ممکن است در حوزه‌های مختلف کاملاً برعکس باشد ولی از آن‌جایی که تمرکز اصلی سایت آکادمی وبسیما آموزش سئو است و مخاطب‌های این سایت هم معمولاً در این زمینه فعالیت دارند، تصمیم گرفتیم این موضوع را برای بررسی موردی انتخاب کنیم.

پاسخ این سوال و سوالات دیگری که ما را کلافه می‌کنند به صورت ویدیویی در دوره تولید محتوا توضیح داده شده است.